Har du en gründer i magen?

Alle store bedrifter og suksessfulle forretningsmenn har en ting til felles – de startet med ingenting. Det eneste som var der i starten var en god idé og massevis av stå-på-vilje. Selvfølgelig er det lett å tenke_ «Hvorfor skal akkurat jeg klare å få det til?», men du kan også snu på det og tenke «Hvorfor IKKE akkurat meg?». Er du dedikert nok, har du selvdisiplin nok, og er du innstilt på å kunne måtte leve med nesten ingen penger eller fritid de første par årene? Da er du kanskje egnet for å bli en gründer. Men det første (og viktigste) steget er dette: Hva er det du egentlig er best på?

Gå inn i deg selv

Det er selvfølgelig veldig viktig at du både er god til, bryr deg om, og trives med å gjøre akkurat det du vil gå inn for å leve av. Antageligvis var det møbler – og ikke sko eller hamburgere – som gründerne bak buildor.no fant ut at de kunne best. Skriv ned en liste over ting du kan og liker, finn dine egne styrker og svakheter, og jobb derfra. Når du har listen klar kan du begynne å gjøre litt research. Hvilke av disse tingene er det få som er like gode på? Hva er det mange personer der ute trenger, som bare jeg kan gi dem? Og hvis mange gjør den samme tingen som meg allerede, hvordan kan jeg fornye det?

Tenk utenfor boksen

Bare kreativiteten setter grensene for hva du kan drive med. To unge kompiser startet et firma som leverte toalettpapir på døra til folk, og tok bestillinger over telefon og nettbutikk. Denne bedriften gikk faktisk mye bedre enn man kanskje skulle tro. Alle trenger toalettpapir, også på en søndag eller sent på kvelden. Og folk går tomme for toalettpapir utenom handledagen sin. Så hvorfor ikke få en pakke på døra om det kommer til en rimelig pris? Det er ideer som denne som gjør at du stikker deg ut i mengden og blir en suksesshistorie. Veien dit er absolutt ikke enkel, men den kan være verdt det om du får det til.

Join the Conversation

Will not be published.